Kysymyksiä Aarian palveluista
Minulla on ongelmia työpaikalla. Saanko Aaria Työttömyyskassasta lainopillisia neuvoja tilanteen ratkaisemiseksi?
Työttömyyskassat eivät voi tarjota työsuhteen ongelmiin liittyvää lainopillista neuvontaa. Saat neuvoja työ- tai virkasuhteeseen liittyvissä juridisissa kysymyksissä omasta ammattiliitostasi. Ammattiliitot tarjoavat myös muita jäsenetuja. Löydät listauksen jäsenliitoistamme kohdasta Jäsenliitot.
Tehtävämme on järjestää jäsenillemme työttömyysturvalain mukainen ansioturva. Maksamme jäsenillemme ansiopäivärahaa, muutosturvarahaa ja liikkuvuusavustusta. Neuvomme sinua mielellämme kaikissa kysymyksissä, jotka liittyvät näihin etuuksiin.
Olen Aaria Työttömyyskassan jäsen ja etsin töitä. Saanko teiltä apua työnhakuun?
Kyllä, Aaria Työttömyyskassan kautta voit saada apua myös työnhakuun. Kesällä 2024 tehty lakimuutos laajensi työttömyyskassojen tehtäviä, joten voimme nyt olla aktiivisesti mukana jäsentemme työllistymisen tukemisessa.
Jäsenenä saat maksutta käyttöösi työnhakuun liittyviä ohjaus- ja neuvontapalveluita, joita tarjoavat ura- ja työnhakupalveluihin erikoistuneet yhteistyökumppanimme.
Coolla Oy:n palvelukokonaisuudesta löydät muun muassa vinkkejä työnhakuun, ohjeita CV:n laatimiseen sekä keinoja oman osaamisesi sanoittamiseen. Voit myös jättää palvelun kautta ansioluettelosi ja työhakemuksesi Coollan asiantuntijan kommentoitavaksi. Pääset tutustumaan palveluihin kirjautumalla eAsiointiimme.
Lisäksi järjestimme työnhakua tukevan kolmiosainen koulutussarjan yhteistyössä TJS Opintokeskuksen kanssa ajalla 9.4.2025 – 13.5.2025. Tarkempaa tietoa työnhakua tukevista palveluistamme ja tulevista koulutuksista löydät Apua työnhakuun -sivultamme.
Mistä voin nähdä päätöksen ja maksuilmoituksen?
Saat päätöksen postitse muutaman arkipäivän kuluessa siitä, kun hakemuksesi on käsitelty. Voit katsoa päätöksen myös eAsioinnista välilehdeltä Tilannetiedot. Halutessasi voit saada etuuspäätökset paperipostin sijaan sähköisenä eAsiointiin. Pääset itse muuttamaan päätösten toimitustavan helposti eAsioinnin asetuksista.
Huomioithan, että esimerkiksi jatkohakemusten käsittelyn yhteydessä ei välttämättä anneta uutta päätöstä, vaan saat ainoastaan maksuilmoituksen.
Maksuilmoituksen toimitustavan voit valita itse eAsioinnin asetuksista. Saat maksuilmoituksen valintasi mukaisesti:
- eAsiointiin ja tekstiviestillä,
- eAsiointiin ja postitse kotiin tai
- ainoastaan eAsiointiin.
Jos et muuta toimitustapaa, saat maksuilmoituksen eAsiointiin ja postitse kotiin.
Olen ottanut Suomi.fi-viestit käyttöön. Miksi Aaria Työttömyyskassan viestit eivät näy Suomi.fi-verkkopalvelussa?
Aaria Työttömyyskassa käyttää eAsiointiin kirjautumisessa Suomi.fi-tunnistusta, mutta ei käytä Suomi.fi-viestit -palvelua.
eAsiointiin kirjautumisen yhteydessä saatetaan ehdottaa Suomi.fi-viestien käyttöönottoa. Tämä ehdotus ei kuitenkaan koske Aariaa.
Emme lähetä viestejä tai päätöksiä Suomi.fi-viestien kautta. Toimitamme viestit ja päätökset edelleen Aarian omaan eAsiointiin tai postitse.
Mistä saan selville, kuinka paljon Aaria on maksanut minulle etuutta tänä vuonna?
Voit katsoa etuuden maksutiedot viimeisimmästä maksuilmoituksesta. Näet maksuilmoitukset eAsioinnissa välilehdellä Tilannetiedot. Maksuilmoituksen oikeassa yläkulmassa on sarake, johon on merkitty kuluvana vuonna maksetun etuuden määrä.
Huomioithan, että maksuilmoituksessa ilmoitettu kertymä sisältää tiedot maksupäivän mukaan. Vuoden vaihteessa on hyvä huomioida, että joulukuulta maksettu etuus voi näkyä vasta alkavan vuoden tammikuun maksupäivän kohdalla.
Tarvittaessa voit kysyä etuuden maksutietoja asiakaspalvelustamme.
En voi käyttää eAsiointia. Voinko lähettää teille sähköpostia?
Suosittelemme jäsenillemme eAsiointia kaikkien viestien, hakemusten ja liitteiden lähettämiseen. eAsioinnin kautta voit pitää meihin yhteyttä tietoturvallisesti. Lisäksi viestit, hakemukset ja liitteet arkistoituvat eAsiointiin, jotta voit tarkastella niitä myöhemmin.
Tavoitat asiakaspalvelumme sähköpostitse osoitteesta asiakaspalvelu@aariakassa.fi. Ethän lähetä meille sähköpostitse henkilötietoja tai muuta luottamuksellista tietoa, jos et pysty salaamaan viestisi lähettämistä. Jos käytössäsi ei ole salattua sähköpostia etkä voi käyttää eAsiointia, ilmoita siitä asiakaspalveluumme. Lähetämme sinulle suojatun sähköpostiviestin, johon voit vastata turvallisesti.
Vastaamme viestiisi kolmen arkipäivän kuluessa.