Frågor om att ansöka om inkomstrelaterad dagpenning

Jag fyller i min första ansökan om inkomstrelaterad dagpenning. Vilka bilagor ska jag skicka?

För att behandla den första ansökan behöver vi åtminstone följande bilagor:
  • Löneintyg för de sista 26 arbetsveckorna innan du blev arbetslös eller permitterad. När vi behandlar din ansökan använder vi de uppgifter som har meddelats till inkomstregistret. De uppgifter som arbetsgivaren har meddelat är dock inte alltid tillräckliga och då behöver vi ett löneintyg.
  • Arbetsintyg eller arbetsavtal.
  • Eventuellt meddelande om uppsägning eller permittering, eller avtal om avslutande av anställningsförhållande.
  • Skattekort. Du kan beställa ändringsskattekort för förmåner från MinSkatt för utbetalning av inkomstrelaterad dagpenning. Skattekortet kan skickas elektroniskt direkt från MinSkatt till arbetslöshetskassan. Se Beskattning för mer information om förskottsinnehållning av inkomstrelaterad dagpenning.
Kom också ihåg att anmäla dig hos TE-byrån som arbetslös arbetssökande. Anmälan ska göras senast första arbetslöshetsdagen. TE-byrån skickar arbetskraftspolitiskt utlåtande om din situation till kassan elektroniskt, så du behöver inte skicka det själv. Andra möjliga bilagor beroende på din situation:
  • Om du arbetar deltid eller är permitterad med förkortad arbetsdag: lönespecifikation över löner som betalats ut under ansökningsperioden.
  • Om du är permitterad med förkortad arbetsvecka: lönespecifikation över arbete som du utfört under ansökningsperioden.
  • Arbetsavtal, om du har jobbat deltid.
  • Om du har företagsverksamhet som bisyssla: det senast bekräftade personliga beskattningsbeslutet.
 

Hur lång tid tar det att behandla en ansökan och när finns pengarna på mitt konto?

Handläggningstiden för en första ansökan är vanligtvis cirka 2–3 veckor. Om vi behöver be om mer information kan handläggningstiden bli längre. Fyll alltså i din ansökan så noggrant som möjligt. Om du är helt arbetslös och det inte har skett någon förändring i din situation behandlas din fortsättningsansökan snabbt och du får inkomstrelaterad dagpenning på ditt konto på ett par dagar. Om det finns något vi måste granska eller utreda i din fortsättningsansökan, behandlar vi den inom ungefär en vecka efter att vi fått den. Om du ansöker om inkomstrelaterad dagpenning efter ett uppehåll, eller om du har varit delvis anställd under ansökningsperioden, tar behandlingen av din ansökan cirka 1–3 veckor. Ytterligare information vid punkten Handläggning av ansökningar. På vår ingångssida finns information om vilket datum ansökningarna har inkommit som för närvarande behandlas.  

Varför protesterar eKommunikation om sökperioden?

eKommunikation frågar alltid efter orsak till en avvikande sökperiod när perioden som söks är något annat än fyra kalenderveckor (måndag till söndag) eller en hel kalendermånad (från den första dagen i månaden till den sista dagen i månaden). Orsaken till den avvikande ansökningsperioden måste anges för att ansökan ska kunna lämnas. Om inget av alternativen som erbjuds av systemet beskriver din egen situation, välj "annan orsak" och skriv orsaken med egna ord, till exempel "justering av sökperioden till fyra kalenderveckor". Observera att inkomstrelaterad dagpenning alltid söks retroaktivt. Ansökan kan lämnas in tidigast den sista dagen i ansökningsperioden. Du kan skicka din första ansökan om inkomstrelaterad dagpenning när det har gått ungefär två veckor sedan arbetsförhållandet upphörde eller permitteringen började. Fyll i ansökan så att ansökningsperioden slutar på en söndag eller den sista dagen i månaden. Ansök i fortsättningen om inkomstrelaterad dagpenning antingen för fyra kalenderveckor (mån–sön) eller för en hel kalendermånad.  

Mina dagar för inkomstrelaterad dagpenning slutar mitt i ansökningsperioden. När kan jag skicka in min senaste ansökan?

Fyll i ansökan till den sista dagen för maximal inkomstrelaterad dagpenning och skicka den till arbetslöshetskassan tidigast på den sista dagen. När man ansöker för en kortare tid än en ansökningsperiod kan man inte använda snabbansökan i eKommunikation. Välj alltså själv start- och slutdatum för ansökan i eKommunikation och ange orsaken till den avvikande ansökningsperioden i ansökan. Exempel: Du är helt arbetslös och ansöker om inkomstrelaterad dagpenning i fyraveckorsperioder. Nästa ansökan ska göras för tiden 11.1–7.2.2021, men den maximala tiden för inkomstrelaterad dagpenning uppnås redan 18.1.2021. Du kan fylla i ansökan 11.1– 18.1.2021 och skicka den till kassan tidigast 18.1.2021. Om du arbetar deltid och ansöker om jämkad inkomstrelaterad dagpenning, fyll i ansökan för den vanliga ansökningsperioden på en månad eller fyra kalenderveckor. Den maximala tiden för inkomstrelaterad dagpenning löper långsammare när inkomstrelaterad dagpenning betalas jämkad. Antalet dagar som förbrukar den maximala tiden beror på den arbetsinkomst som jämkas under ansökningsperioden, så datum när dagarna tar slut framgår först när ansökan behandlas.  

Räcker det att skicka foton på bilagorna via eKommunikation?

Du kan skicka foton på bilagorna via eKommunikation. Observera att tillåtna filformat är JPG, PDF och TIFF. Kom ihåg att skicka en bild av varje sida i dokumentet. Se också till att bilden är tillräckligt skarp så att texten i bilagan syns tydligt.

Bli medlem

Medlemskap är en försäkring vid arbetslöshet. Vi betjänar våra medlemmar sakkunnigt, vänligt och snabbt i frågor som rör utkomstskydd.

  • Medlemsavgift endast 6,5 euro per månad.
  • Du kan bli medlem hos oss oavsett bransch.
  • Trygghet genom förbundet även i frågor om anställningsförhållande.
  • Trygga din framtid. Vi finns här för dig!