Ansökan om inkomstrelaterad dagpenning

Anmäl dig som arbetssökande vid TE-byrån

Anmäl dig som arbetssökande senast den första dagen som du är arbetslös eller permitterad. Du kan börja söka arbete genom att använda Mina e-tjänster på TE-byråns webbplats eller genom att besöka TE-byrån. Inkomstrelaterad dagpenning kan endast betalas ut för den tid som jobbsökningen är i kraft. TE-byrån ger ett arbetskraftspolitiskt utlåtande som är bindande för arbetslöshetskassan och på basis av utlåtandet fattar arbetslöshetskassan beslut om utbetalning av inkomstrelaterad dagpenning.  

Meddela facket om din situation

Meddela ditt fackförbund om din situation förändras (om du är medlem i ett fackförbund). Arbetslöshet eller permittering kan påverka storleken på fackförbundets medlemsavgift.  

Lämna in en ansökan om inkomstrelaterad dagpenning

Ansök om inkomstrelaterad dagpenning från arbetslöshetskassan. När det har gått ungefär två veckor sedan anställningsförhållandet upphörde eller permitteringen började, kan du lämna in din första ansökan om inkomstrelaterad dagpenning. Ansökan kan lämnas in tidigast den sista dagen i ansökningsperioden. Fyll i ansökan så att ansökningsperioden slutar på en söndag eller den sista dagen i månaden. Du kan göra din ansökan elektroniskt i e-tjänsten eller skicka en ifylld pappersansökan med bilagor per post. Gå till Blanketter för att få en ansökningsblankett. Inkomstrelaterad dagpenning söks alltid retroaktivt. Ange din situation i den dagliga redovisningen i din ansökan: har du varit arbetslös, permitterad, studerat eller kanske arbetat deltid eller deltagit i sysselsättningsfrämjande service? Observera att inkomstrelaterad dagpenning ska sökas inom tre månader från den första arbetslöshetsdagen. Ansök i fortsättningen om inkomstrelaterad dagpenning antingen för fyra kalenderveckor (mån–sön) eller för hela kalendermånader. Du kan också få inkomstrelaterad dagpenning när du arbetar deltid. Anvisningarna för ansökan om jämkad dagpenning finns under Ansökan om jämkad dagpenning.  

Bilagor

För att kunna behandla din första ansökan behöver vi uppgifter om din situation.  

Skicka in följande bilagor till arbetslöshetskassan

  • Eventuellt meddelande om uppsägning eller permittering, eller avtal om avslutande av anställningsförhållande.
  • Om du är permitterad med förkortad arbetsdag: lönespecifikation över löner som betalats ut under ansökningsperioden.
  • Om du är permitterad med förkortad arbetsvecka: lönespecifikation över arbete som du utfört under ansökningsperioden.
  • Om du har företagsverksamhet som bisyssla: det senast bekräftade personliga beskattningsbeslutet.
Du kan skicka in bilagorna när du fyller i din ansökan eller lämna in dem i efterskott via vår e-tjänst eller per post. I behandlingen av ansökan använder vi de uppgifter som har meddelats till inkomstregistret.
  • Vi får dina inkomstbetalningsuppgifter direkt från inkomstregistret för att definiera nivån på din inkomstrelaterad ersättning. Uppgifterna som arbetsgivaren har lämnat in till inkomstregistret är dock inte alltid tillräckliga. I sådana fall kommer vi att be dig eller din arbetsgivare om mer detaljerad löneinformation.
  • Vi får uppgifterna om ditt anställningsförhållande direkt från inkomstregistret. Vi behöver ett anställningsavtal som bilaga till din ansökan om du arbetar deltid eller börjar arbeta deltid som arbetslös eller permitterad. För övrigt kommer vi att be dig om ett anställningsavtal om uppgifterna i inkomstregistret inte är tillräckliga.
  • Vi får löneuppgifterna för din deltidsanställning ur inkomstregistret, men uppgifterna är inte alltid tillräckliga. Vi ber dig eller din arbetsgivare precisera löneuppgifterna vid behov. För att göra behandlingen smidigare kan du om du vill lämna oss en löneberäkning som bilaga till din ansökan.
 

Skattekort

I regel får vi skattekortet för löneinkomst direkt från Skatteförvaltningen. Du behöver alltså inte nödvändigtvis skicka ditt skattekort till oss. Om vi använder skattekortet för löneinkomster är förskottsinnehållningen dock alltid minst 25 %. Du kan beställa ett ändringsskattekort för förmåner vid skattebyrån eller i MinSkatt-tjänsten. MinSkatt-tjänsten ger dig ett skattekort för förmåner när du meddelar beloppet på din inkomstrelaterade dagpenning. Beloppet på din inkomstrelaterade dagpenning går att uppskatta med hjälp av dagpenningsräknaren på vår webbplats. Om du ber att MinSkatt-tjänsten skickar det nya skattekortet direkt till arbetslöshetskassan, uppdateras dina uppgifter automatiskt i vårt system inom 1–2 arbetsdagar. Vi använder uppgifterna i ändringsskattekortet från och med den dag vi får det.

Bli medlem

Medlemskap är en försäkring vid arbetslöshet. Vi betjänar våra medlemmar sakkunnigt, vänligt och snabbt i frågor som rör utkomstskydd.

  • Medlemsavgift endast 6,5 euro per månad.
  • Du kan bli medlem hos oss oavsett bransch.
  • Trygghet genom förbundet även i frågor om anställningsförhållande.
  • Trygga din framtid. Vi finns här för dig!