Frågor om att ansöka om inkomstrelaterad dagpenning
Jag fyller i min första ansökan om inkomstrelaterad dagpenning. Vilka bilagor ska jag skicka?
För att behandla den första ansökan behöver vi åtminstone följande bilagor:
- Eventuellt meddelande om uppsägning eller permittering, eller avtal om avslutande av anställningsförhållande.
- Arbetsavtal, om du har jobbat deltid.
- Om du har företagsverksamhet som bisyssla: det senast bekräftade personliga beskattningsbeslutet.
I behandlingen av ansökan använder vi de uppgifter som har meddelats till inkomstregistret.
- När vi behandlar din ansökan använder vi de uppgifter som har meddelats till inkomstregistret. De uppgifter som arbetsgivaren har meddelat är dock inte alltid tillräckliga och då behöver vi ett löneintyg.
- Om du blir arbetslös efter ett heltidsarbete och får semesterersättning för outtagen semester när anställningen upphör, behöver vi uppgifter om semesterersättningen för att kunna behandla din ansökan. Uppgifterna behövs för att kunna periodisera semesterersättningen. Vi får informationen antingen från inkomstregistret eller från löneberäkning när semesterersättningen har betalats. Om ersättningen betalas i efterhand kan vi behöva vänta till betalningsdagen innan vi kan slutföra behandlingen av din ansökan.
- Vi får löneuppgifterna för din deltidsanställning ur inkomstregistret, men uppgifterna är inte alltid tillräckliga. Vi ber dig eller din arbetsgivare precisera löneuppgifterna vid behov. För att göra behandlingen smidigare kan du om du vill lämna oss en löneberäkning som bilaga till din ansökan.
Kom också ihåg att anmäla dig hos arbetskraftsmyndigheten som arbetslös arbetssökande. Anmälan ska göras senast första arbetslöshetsdagen. Arbetskraftsmyndigheten skickar arbetskraftspolitiskt utlåtande om din situation till kassan elektroniskt, så du behöver inte skicka det själv.
Hur lång tid tar det att behandla en ansökan och när finns pengarna på mitt konto?
Handläggningstiden för en första ansökan är vanligtvis cirka 2–3 veckor. Om vi behöver be om mer information kan handläggningstiden bli längre. Fyll alltså i din ansökan så noggrant som möjligt.
Om du är helt arbetslös och det inte har skett någon förändring i din situation behandlas din fortsättningsansökan snabbt och du får inkomstrelaterad dagpenning på ditt konto på ett par dagar. Om det finns något vi måste granska eller utreda i din fortsättningsansökan, behandlar vi den inom ungefär en vecka efter att vi fått den.
Om du ansöker om inkomstrelaterad dagpenning efter ett uppehåll, eller om du har varit delvis anställd under ansökningsperioden, tar behandlingen av din ansökan cirka 1–3 veckor.
Ytterligare information vid punkten Handläggning av ansökningar. På vår ingångssida finns information om vilket datum ansökningarna har inkommit som för närvarande behandlas.
Varför protesterar eKommunikation om sökperioden?
eKommunikation frågar alltid efter orsak till en avvikande sökperiod när perioden som söks är något annat än fyra kalenderveckor (måndag till söndag) eller en hel kalendermånad (från den första dagen i månaden till den sista dagen i månaden).
Orsaken till den avvikande ansökningsperioden måste anges för att ansökan ska kunna lämnas. Om inget av alternativen som erbjuds av systemet beskriver din egen situation, välj “annan orsak” och skriv orsaken med egna ord, till exempel “justering av sökperioden till fyra kalenderveckor”.
Observera att inkomstrelaterad dagpenning alltid söks retroaktivt. Ansökan kan lämnas in tidigast den sista dagen i ansökningsperioden.
Du kan skicka din första ansökan om inkomstrelaterad dagpenning när det har gått ungefär två veckor sedan arbetsförhållandet upphörde eller permitteringen började. Fyll i ansökan så att ansökningsperioden slutar på en söndag eller den sista dagen i månaden. Ansök i fortsättningen om inkomstrelaterad dagpenning antingen för fyra kalenderveckor (mån–sön) eller för en hel kalendermånad.
Mina dagar för inkomstrelaterad dagpenning slutar mitt i ansökningsperioden. När kan jag skicka in min senaste ansökan?
Fyll i ansökan till den sista dagen för maximal inkomstrelaterad dagpenning och skicka den till arbetslöshetskassan tidigast på den sista dagen. När man ansöker för en kortare tid än en ansökningsperiod kan man inte använda snabbansökan i eKommunikation. Välj alltså själv start- och slutdatum för ansökan i eKommunikation och ange orsaken till den avvikande ansökningsperioden i ansökan.
Exempel:
Du är helt arbetslös och ansöker om inkomstrelaterad dagpenning i fyraveckorsperioder. Nästa ansökan ska göras för tiden 13.1–9.2.2025, men den maximala tiden för inkomstrelaterad dagpenning uppnås redan 17.1.2025. Du kan fylla i ansökan 13.1– 17.1.2025 och skicka den till kassan tidigast 17.1.2025.
Om du arbetar deltid och ansöker om jämkad inkomstrelaterad dagpenning, fyll i ansökan för den vanliga ansökningsperioden på en månad eller fyra kalenderveckor. Den maximala tiden för inkomstrelaterad dagpenning löper långsammare när inkomstrelaterad dagpenning betalas jämkad. Antalet dagar som förbrukar den maximala tiden beror på den arbetsinkomst som jämkas under ansökningsperioden, så datum när dagarna tar slut framgår först när ansökan behandlas.
Räcker det att skicka foton på bilagorna via eKommunikation?
Du kan skicka foton på bilagorna via eKommunikation. Observera att tillåtna filformat är JPG, PDF och TIFF. Kom ihåg att skicka en bild av varje sida i dokumentet. Se också till att bilden är tillräckligt skarp så att texten i bilagan syns tydligt.