Frågor om Aarias tjänster
Jag har problem på arbetsplatsen. Kan jag få juridisk rådgivning från Aaria för att lösa problemet?
Arbetslöshetskassorna kan inte ge juridisk rådgivning vid problem i anställningen. Du får råd i juridiska frågor som rör ditt arbets- eller tjänsteförhållande av ditt fackförbund. Fackförbunden erbjuder även andra medlemsförmåner. Du hittar alla våra medlemsförbund under Medlemsförbund.
Vår uppgift är att ge våra medlemmar en inkomsttrygghet enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Vi betalar inkomstrelaterad dagpenning, omställningspenning och rörlighetsunderstöd. Vi ger dig gärna råd i alla frågor som rör dessa förmåner.
Jag är medlem i Aaria Arbetslöshetskassa och söker jobb. Kan jag få hjälp med jobbsökning från Aaria?
Ja, via Aaria kan du även få hjälp med jobbsökning. En lagändring som gjordes på sommaren 2024 utökade arbetslöshetskassornas uppgifter, vilket innebär att vi nu aktivt kan stödja våra medlemmar i deras sysselsättning.
Som vår medlem får du kostnadsfritt tillgång till handlednings- och rådgivningstjänster inom jobbsökning, som tillhandahålls av våra samarbetspartners specialiserade på karriär- och jobbsökningstjänster.
I Coollas tjänstehelhet hittar du bland annat tips för jobbsökande, instruktioner för att skriva ett CV och metoder för att beskriva din kompetens. Du kan även via tjänsten lämna in din meritförteckning för experternas kommentarer. Du kan bekanta dig med våra tjänster genom att logga in på eKommunikationen.
Dessutom organiserade vi en tredelad utbildningsserie för att stödja jobbsökning i samarbete med TJS Opintokeskus under under perioden 9.4.2025–13.5.2025. Mer information om våra tjänster för jobbsökning och kommande utbildningar hittar du på sidan Hjälp med jobbsökning.
Var kan jag se beslut och besked om betalning?
Du får beslut med posten inom några arbetsdagar efter att din ansökan behandlats. Du kan också se beslutet på eKommunikation på sidan Status. Du kan få förmånsbeslut elektroniskt via eKommunikation istället för per post. Du kan själv enkelt ändra leveranssätten för besluten i eKommunikations inställningar.
Observera att du inte nödvändigtvis får något nytt beslut vid handläggning av exempelvis fortsättningsansökningar, utan du får endast ett meddelande om betalning.
Du kan välja leveranssätt för betalningsmeddelande i inställningarna i eKommunikation. Du får ett betalningsmeddelande om utbetald dagpenning enligt ditt val:
- eKommunikation och SMS,
- eKommunikation och hem per post eller
- endast till eKommunikation.
Om du inte ändrar leveranssätt får du ett betalningsmeddelande i eKommunikation och per post hem.
Jag har aktiverat Suomi.fi-meddelanden. Varför syns inte Aaria Arbetslöshetskassans meddelanden i Suomi.fi-webbtjänsten?
Aaria Arbetslöshetskassa använder Suomi.fi-identifikation för inloggning till eKommunikationen, men använder inte tjänsten Suomi.fi-meddelanden.
När du loggar in i eKommunikationen kan du få en rekommendation om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden. Denna rekommendation gäller dock inte Aaria.
Vi skickar inga meddelanden eller beslut via Suomi.fi-meddelanden. Vi levererar meddelanden och beslut fortsatt till Aarias egen eKommunikation eller per post.
Hur får jag veta hur mycket Aaria har betalat mig i förmån i år?
Du kan se betalningsuppgifter om förmånen i det senaste betalningsmeddelandet. Du ser betalningsmeddelanden i eKommunikation på sidan Statusinformation. I det övre högra hörnet av betalningsmeddelandet finns ett fält som visar förmånsbeloppet som betalats ut under innevarande år.
Observera att ackumuleringen som syns på betalningsmeddelandet innehåller uppgifter enligt betalningsdatum. Vid årsskiftet är det bra att uppmärksamma att förmånen som betalas ut för december kan synas först på utbetalningsdagen i januari i början av året.
Vid behov kan du be vår kundtjänst om betalningsuppgifterna för förmånen.
Jag kan inte använda eKommunikation. Kan jag skicka e-post till er?
Vi rekommenderar att våra medlemmar använder eKommunikation för att skicka meddelanden, ansökningar och bilagor. Genom eKommunikation kan du ta kontakt med oss på ett informationssäkert sätt. Dessutom arkiveras meddelanden, ansökningar och bilagor i eKommunikation så att du kan läsa dem senare.
Du når vår kundtjänst via e-post på adressen asiakaspalvelu@aariakassa.fi. Skicka inte personuppgifter eller annan konfidentiell information till oss via e-post om du inte kan kryptera sändningen av ditt meddelande. Om du inte har krypterad e-post och inte kan använda eKommunikation, vänligen meddela vår kundtjänst. Vi skickar dig ett krypterat e-postmeddelande som du kan svara på säkert.
Vi svarar på ditt meddelande inom tre arbetsdagar.